یکشنبه, 30 اردیبهشت 1403
جستجو

جزییات برگزاری همایش آموزشی – توجیهی در استان قم

77
0
همایش آموزشی – توجیهی زائرین بیت‌الله الحرام استان قم با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و رییس سازمان حج و زیارت برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت ؛ این همایش روز جمعه با حضور مسئولان حج و زیارت برگزار گردید.

**فریضه حج بهترین فرصت برای اصلاح نفس و از بین بردن صفات رذیله است

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت کشور گفت: حجاج بایستی برای تک تک لحظات حضور در سرزمین وحی برنامه‌ریزی داشته باشند و با توبه و اصلاح نفس و از بین بردن صفات رذیله از این سرزمین خارج شوند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب در همایش متمرکز آموزشی زائرین بیت‌الله الحرام استان قم که در ورزشگاه ۲۰۰۰ نفری شهید حیدریان برگزار شد، طی سخنانی ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن شهادت امام صادق(ع) بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) در خطبه‌ای که در منا ایراد کردند، فرمودند: حج را با کمال دین به‌جا بیاورید و امیرالمومنین(ع) فرمودند: کمال دین طلب علم و عمل به آن است.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت کشور افزود: دینی که همراه با بینش و دقت و بصیرت باشد و بدان عمل شود، دین کامل است و باید از این فرصت برای بهره‌بردن از اعمال عبادی و تقرب به ذات‌الله استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه چشم انتظاران فراوانی در صف این سفر معنوی هستند، گفت: کسانی که سال ۸۵ _۸۶ ثبت‌نام کردند، امسال پس از ۱۸ سال به توفیق حضور در این سفر معنوی رسیده‌اند و این سفر دست نیافتنی برای شما نزدیک شده و برای این قطعه از عمر باید سجده شکر به‌جا آورد.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تاکید کرد: برای دقیقه دقیقه حضور در سرزمین وحی، باید برنامه‌ریزی داشت و با توبه و اصلاح نفس از این سرزمین خارج شد، ختم قرآن کریم در این یک ماه حضور، خواندن نماز شب در مسجدالحرام و از بین بردن صفات رذیله از اموری است که باید به آن اهتمام ویژه داشت.
نواب تصریح کرد: مناسک حج را باید با خوبی یاد گرفت چرا که تمام اعمال عبادی ما یک رساله عملیه دارد ولی حج به دلیل گستردگی آن، یک رساله مجزا به خود دارد و روحانیون دانش لازم را در این مورد دارند و پیشتاز و خدمت‌گزار حجاج این عرصه هستند.



**انتخاب مدیران و روحانیون جوان برای کاروان‌های حج تمتع ۱۴۰۳

رئیس سازمان حج و زیارت کشور هم در این همایش گفت: در راستای جوان‌گرایی و کارآمدی بیشتر، امسال تعداد بسیاری مدیر و روحانی جوان وارد چرخه مدیریت و ارایه خدمات مختلف در کاروان‌های حج تمتع شده‌اند.
سید عباس حسینی بیان کرد: با توجه به تعداد جمعیت کشور، ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر زائرین سفر معنوی حج امسال هستند.در استان قم ۲ هزار و ۳۹۹ زائر و در قالب ۱۹ کاروان عازم سرزمین وحی خواهند شد.
وی بر مردمی‌سازی امور اجرایی برپایی سفر معنوی حج اشاره کرد و افزود: در سال گذشته ظرفیت ۵ کاروان و حدود ۷۰۰ نفر و امسال نیز ظرفیت 2 کاروان به تعداد ۲۲۰ نفر از عوامل اجرایی کاروان‌های حج در کشور کم شده است تا به همین تعداد زائر به حج تمتع اعزام شود.
وی در خصوص اقدامات انجام شده در خصوص بهداشت و درمان سفرهای حج تصریح کرد: ۳۸۰ پزشک و کادر درمانی در سفر حج امسال حضور دارند و در همه هتل‌ها امکان ارائه خدمات بهداشتی و درمانی وجود دارد؛ در کنار این موارد دو بیمارستان در مکه و مدینه و درمانگاه‌هایی در هر منطقه آماده ارائه خدمات درمانی به زائران ایرانی هستند.
حسینی مطرح کرد: غذا در ۴ آشپزخانه مرکزی مکه و مدینه توسط سرآشپزهای ایرانی پخت و به هتل های برای سرو زیران ارسال می شود که در این خصوص به ذائقه اقوام ایرانی توجه شده است.
وی ادامه داد: ما تمام تلاش خود را در بعثه مقام معظم رهبری انجام داده‌ایم که بتوانیم شرایط مطلوب را به دور از رفاه‌زدگی آماده کنیم.
رییس سازمان حج و زیارت در ادامه به روند اجاره مسکن ، حمل و نقل ، انتقال زایران با قطار سریع السیر ، مدیریت منابع مالی و .... اشاره کرد.

در ادامه این همایش ، نکات آموزشی و توجیهی به زایران مورد توجه و تاکید قرار گرفت تا زایران استان قم به صورت کامل و از نزدیک در جریان روند امور قرار بگیرند.

اخبار مرتبط

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.